نماد سایت شرکت یاران همراه | وام روی خط | خرید و فروش سیمکارت

انواع سیمکارت

انواع سیمکارت

سیمکارت همراه اول به عنوان اپراتور اول و پیشگام در کشور، سیمکارتهای مختلفی با شماره های متنوع در چندین طرح به فروش میرساند.

سیم کارت ها به ۳دسته اصلی تقسیم می شوند:

انواع سیمکارت همراه اول
همراه اول به عنوان اپراتور اول و پیشگام در کشور، سیمکارتهای مختلفی با شماره های
متنوع در چندین طرح به فروش میرساند

۱.سیم کارت دائمی

۲.سیم کارت اعتباری

۳.سیم کارت دیتا

تعریف سیم کارت دائمی:

در سیمکارت دائمی، مشترک میتواند بصورت دائمی و بدون نیاز به شارژ ریالی، از آن استفاده نماید وهزینه مکالمات خود را به صورت ماهیانه به صورت قبض پرداخت کند. این نوع سیم کارت ها در صورت عدم استفاده ،دیرتر سلب امتیاز میشود و مشترک می تواند به عنوان یک سیم کارت اصلی از آن استفاده نماید.

تعریف سیم کارت اعتباری:

سیم کارت های اعتباری به آن دسته از سیم کارتهایی اطلاق می شود که میزان مکالمات قابل انجام تماس اعم از (داخل کشور، خارج از کشور) با آن سیم کارت، بستگی به اعتبار خریداری شده (از طریق خرید کارت شارژ و یا روش های اعلامی) توسط مشترک دارد .  بنابراین مشترک متناسب با نیاز ،ابتدا کارت شارژ مورد نظر خود را خریداری نموده و پس از شارژ سیم کارت از تلفن همراه خود استفاده مینماید.

تعریف سیم کارت دیتا:

این نوع سیم کارت ویژه دسترسی به اینترنت و انتقال دیتا (اطلاعات) می باشد که قابلیت ارسال دریافت پیام کوتاه را نیز دارد. از این سیم کارت نمی توان برای مکالمه استفاده نمود.و ویژگی آن سرعت بالای دسترسی به اینترنت است.

معایب و مزایای سیمکارت اعتباری

سیمکارت های اعتباری دارای معایب و مزایایی می باشد که در ادامه توضیح میدهیم.

مزایای سیم کارت اعتباری:

کنترل اعتبار و میزان استفاده از آن به تشخیص مشترک میباشد. برای مثال با خرید شارژ ۱۰هزار تومانی
میتوانید تا ۱۰هزار تومان با آن مکالمه داشته باشید و درصورت نیاز آن را شارژ نمایید. قیمت سیم کارت
اعتباری در مقایسه با سیم کارت های دائمی بسیار کمتر بوده و اقتصادی تر است.

معایب سیم کارت های اعتباری:

مدت زمان سلب مالکیت، یکی از تفاوتهای سیم کارت دائمی و اعتباری است.
هزینه مکالمه و اینترنت سیم کارت های اعتباری در مقایسه با سیم کارت های دائمی بیشتر است.
ارزش سیم کارت اعتباری بعد از مصرف(سیم کارت کارکرده) پایین است و خرید و فروش نمی شود.
اعتبار تمامی سیم کارت های اعتباری در مقایسه با سیم کارت دائمی بسیار پایین است و معمولا به
عنوان سیم کارت اصلی افراد محسوب نمی شود.
در مواقع استفاده از سیستم انتقال مکالمه سیم کارت های اعتباری بسیار کند عمل می کنند که علت آن چک شدن اعتبار از سوی اپراتور است.
اگر بخواهیم به صورت تیتروار به این تفاوتها اشاره کنیم، موارد زیر از مهمترین آنها هستند:
۱-قیمت سیم کارت
2-امکان / عدم امکان سرمایه گذاری
3-تعرفه اینترنت، مکالمه و پیامک
4-پرداخت هزینه ها (پرداخت به صورت قبض / خرید شارژ)
5 -مدت زمان سلب امتیاز سیم کارت
حالا که از تفاوت های سیم کارتهای دائمی و اعتباری صحبت شد، کمی هم به شباهتها بپردازیم:
اصلیترین خدمات یک سیم کارت؛ مکالمه، ارسال پیامک و اینترنت است. باید به شما بگویم هیچ تفاوتی میان این سه خدمت در خطوط دائمی و اعتباری وجود ندارد.
سرعت اینترنت برای هر دو یکسان است زیرا دکلهای همراه اول یک نوع آنتن را در اختیار مشترک قرار میدهند.

علت تفاوت قیمت سیم کارت دائمی و اعتباری همراه اول چیست؟

اگر بخواهید تفاوت سیم کارت دائمی و اعتباری را بگویید، حتما در اولین مورد به تفاوت قیمت خطوط دائمی و اعتباری اشاره میکنید.

قیمت خط دائمی همراه اول با خط اعتباری تفاوت بسیاری دارد.شاید در نگاه اول بگویید با وجود خدمات یکسانی که خطوط دائمی و اعتباری میدهند،عملا نباید تفاوتی در قیمت آنها باشد. اما نکات کوچکی است که باعث گران قیمت بودن خطوط دائمی نسبت به خطوط اعتباری شده است که در ادامه به آنها اشاره میکنم.

اعتبار و قدمت

خطوط دائمی همراه اول دارای اعتبار ویژهای هستند و خیلی قبلتر از سیم کارتهای اعتباری عرضه شده اند. اولین سیم کارت همراه اول با پیش شماره 0912 در سال 1373 عرضه شد. میتوان گفت هرچه خط قدیمیتر باشد، ارزش بیشتری دارد.
همین اعتبار سبب شده میزان تقاضا افزایش یابد و حجم تقاضا در برابر محدودیت تعداد شماره های قابل عرضه باعث افزایش قیمت آنها نسبت به خطوط اعتباری شده است. اما ساده ترین پاسخ این است که اپراتور همراه اول از همان ابتدای فروش سیم کارتهای خود، خطوط دائمی را گرانتر از خطوط اعتباری عرضه کرده است.

 

آیا خرید سیم کارت دائمی همراه اول یک نوع سرمایه گذاری است؟

خطوط دائمی همراه اول فقط به سیم کارت 0912 محدود نمیشود و پیش شمارههای دیگری وجود دارندکه هر کدام به چندین استان تعلق دارند. اما تفاوتی که سایر پیش شمارهها با خط 0912  دارند این است که هم به صورت دائمی و هم اعتباری عرضه شده اند.

به عنوان مثال پیش شماره 0916 که متعلق به استانهای خوزستان و لرستان است، هم به صورت دائمی و هم اعتباری عرضه میشود.بنابراین خرید سیم کارت دائمی به خودی خود سرمایه گذاری محسوب نمیشود .پیش شماره و نوع رندی شماره نیز اهمیت بسیاری دارد. میتوان گفت تنها پیش شمارهای که خرید آن سرمایه گذاری است، سیمکارت 0912 همراه اول است.
از آن ایی که همراه اول دیگر خط 0912 عرضه نمیکند، بنابراین خرید آن علاوه بر کسب اعتبار به سرمایه گذاری نیز تبدیل شده است.

چگونه هزینه های سیم کارت همراه اول را پرداخت کنیم؟

اگر شما صاحب خط اعتباری هستید، برای استفاده از خدمات همراه اول باید اعتبار خود را افزایش دهید و در هنگام خرید شارژ، مالیات بر ارزش افزوده نیز حساب میشود و مقدار شارژ کمتر از مبلغی است که به سیم کارت شما اضافه میشود. اما در مورد سیم کارتهای ثابت، ابتدا باید دو اصطلاح ”میاندوره“ و ”پایان دوره“ را به شما توضیح دهم.

قبض میان دوره و پایان دوره چیست و چه تفاوتی باهم دارند؟

قبض پایان دوره آخرین کارکرد تلفن ثابت شما را نشان میدهد. قبض میان دوره کل هزینه کارکرد تلفن ثابت را تا لحظه استعلام شامل میشود. به طور کلی مبلغ میان دوره برابر است با پایان دوره + تعدادروزهای ماه جاری.

در صورت پرداخت قبض میان دوره، کلیه بدهی شما یعنی قبض پایان دوره قبل نیز،تسویه میشود.

آیا امکان تبدیل سیم کارت اعتباری به دائمی وجود دارد؟


همراه اول این امکان را در اختیار مشترکین اعتباری خود قرار داده است که در صورت نیاز سیم کارت  خود را به دائمی تبدیل کنند تا از مزایای داشتن خط دائمی استفاده کنند.
به عنوان مثال یکی از این مزیتها عدم اتمام شارژ سیم کارت در شرایط حساس است. البته شما میتوانیدبرای خط دائمی خود سقف قطع میان دوره خود را افزایش دهید.
از دیگر مزیتها میتوان به پرداخت هزینه به صورت قبض اشاره کرد. برای پرداخت قبض سیم کارت همراه اول خود نیز میتوانید از طریق اپلیکیشن همراه من و یا مرکز تماس 9990 اقدام کنید.
این نکته را در نظر داشته باشید که امکان تبدیل سیم کارت دائمی به اعتباری وجود ندارد. یعنی پس ازتبدیل سیم کارت اعتباری خود به دائمی مجددا نمیتوانید آن را به اعتباری تبدیل کنید. همچنین اگر سیمکارت دائمی دارید نمیتوانید آن را به اعتباری تبدیل کنید.
خب حالا که مزایا و معایب سیم کارتهای دائمی و اعتباری را فهمیدید، میتوانید با تو جه به نیازها و بودجه خود، بهتر در مورد خرید آن تصمیم بگیرید. هر آنچه پیش از خرید سیم کارت همراه اول نیاز دارید، سعی کردیم در این مطلب به آنها اشاره کنیم.

چگونه سیم کارت را دریافت دریافت کنیم؟

برای گرفتن سیم کارت باید به همراه کارت ملی و کد فعالسازی شماره خریداری شده به یکی از دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور مراجعه کنید و بعد از تکمیل فرم به نام زدن سیم کارت، آن را تحویل بگیرید.
دوستان یاران همراه میخواهیم شمارا با مطلبی در مقاله بعد آشنا کنیم که برای شما بسیار کاربردی می باشد.

مقاله بعدی در مورد پیش شماره های همراه اول از نظر اینکه هر پیش شماره مربوط به کدام شهرستان میباشد و چه میزان از نظر اعتبار و ارزش اهمیت دارد و اولویت ارزش برای کدام کد میباشد صحبت میکنیم ودر مورد نقل و انتقال سیمکارت ها که چه مدارکی برای انتقال سیم کارتها نیاز است صحبت خواهیم کرد.

 

 

 

 
خروج از نسخه موبایل