نماد سایت شرکت یاران همراه | وام روی خط | خرید و فروش سیمکارت

توکن چیست؟

توکن چیست

امضای دیجیتال

توکن چیست؟ توکن و انواع آن را در ارز دیجیتال زیاد شنیده اید. در واقع بیت کوین به عنوان یک “توکن رمزنگاری شده” یا شبیه به آن توصیف می  شود، زیرا همه دارایی‌ های رمزنگاری شده از نظر فنی می‌ تواند به عنوان توکن نیز معرفی شود. اما به طور فزاینده‌ای این کلمه دو معنای خاص به خود گرفته است که در ادامه به آنها می‌ پردازیم.

توکن چیست؟

معمولا هر ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین و اتریوم به انواع توکن اشاره دارد. با توجه به اینکه بیت کوین و اتریوم تا حدود زیادی دو ارز دیجیتال بزرگ هستند، داشتن کلمه‌ای جهت توصیف سکه‌های دیگر مفید است.

توکن Token، گواهی دیجیتال یک دارایی و یا یک قابلیت خاص در بلاک چین است. توکن‌ها انواع مختلفی دارند.

یک توکن هم به عنوان رمز ارز بومی یک بلاک چین مورد استفاده قرار میگیرد و هم به عنوان ابزاری برای رمزنگاری داده‌های بی‌همتامی باشد.

علاوه بر این برخی از توکن ها بیانگر یک ارزش حقیقی (مانند دارایی، طلا و سهام) در خارج از دنیای دیجیتال هستند و با ارائه آن ها می توان به نهاد ناشر، به ازای دارایی های یاد شده را نیز تحویل گرفت.

قرارداد هوشمند در انواع توکن

انواع توکن‌ ها معمولا بر پایه بلاک چین‌ های شخص ثالث ساخته و عرضه می‌شوند. یکی از این بلاکچین‌ها که طی سال های گذشته میزبان میلیون‌ها توکن با کارکردهای متفاوت بوده، اتریوم است.

(به زبان ساده، بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.)

طراحی توکن ها و ساخت و عرضه آن ها بر پایه یک مفهوم جدید موسوم به قرارداد هوشمند انجام می شود.

در اصل قراردادی که  با درج مفاد مندرج در آن بدون دخالت بیرونی و به‌طور خودکار به مرحله اجرا درمی‌آید.

در سرتاسر یک شبکه بلاک چینی کد و مفاد درج ‌شده در قرارداد هوشمند توزیع ‌شده و نامتمرکز، ذخیره می‌شوند. این کدها هستند که در قراردادهای هوشمند ضامن اجرای بندهای موافقت‌نامه طرفین هستند.

معاملات در قرارداد هوشمند

در این قراردادها تراکنش‌ها نیز قابل رهگیری هستند اما برگشت‌ پذیر نیستند. به کمک قراردادهای هوشمند طرف‌ های ناشناس بدون نیاز به حاکمیت یک نهاد واسطه می‌توانند معاملات خود را انجام دهند.

کاربرد انواع توکن ها

انواع توکن‌ ها این امکان را به توسعه‌ دهندگان می‌دهند تا بدون نیاز به برپایی یک بلاک چین جدید بتوانند ارزهای دیجیتال خود را بسازند. این یکی از مهم‌ترین کاربرد توکن‌ها است زیرا توسعه رمزارزها را بسیار سریع‌تر، ساده‌تر و کم‌ هزینه‌ تر می‌کند.

طراحی و توسعه بلاک چین جدید از لحاظ فنی و اقتصادی کار بسیار پیچیده‌ و دشواری است. یک بلاک چین باید از پس پردازش میلیون‌ ها تراکنش بتواند بربیاید تا بتواند به حیات خود در افقی درازمدت ادامه بدهد.

انواع توکن ها

در یک توضیح کلی توکن‌ ها را می‌توان به 2 دسته تقسیم کرد: توکن‌های بهادار و توکن‌های کاربردی.

توکن‌های بهادار نمایانگر یک دارایی دیجیتال هستند. ولی توکن های کاربردی ابزارهایی جهت دسترسی به یک خدمت ویژه در یک شبکه بلاک چینی هستند و علاوه بر این می توانند در یک شبکه بلاک چینی ایفاگر نقش واسطه مبادله باشند.

توکن‌های کاربردی

با خریداری انواع توکن هر فرد به خدمات تعریف‌ شده بر پایه آن نیز می تواند دسترسی داشته باشد و با فروش آن به دیگر افراد یا ناشر، معادل پولی آن را نیز دریافت کند. در توضیح مفهوم توکن‌ های کاربردی از این نکته‌ها غافل نشوید:

توکن‌های بهادار

توکن بهادار یا Security Token توکنی است ارزش آن بر پایه یک دارایی بیرونی تعریف می شود. از این رو این توکن ها زیر ذره‌ بین سازمان‌ های حاکمیتی و نهادهای نظارتی قرار دارند. انواع توکن‌ ها را برای توکنیزه‌ کردن دارایی‌های مختلف مانند سهام و اوراق بهادار و املاک و مستغلات و همچنین ارزهای رسمی می توان استفاده کرد.

از دیگر انواع توکن ها می توان به توکن های پرداخت، توکن های صرافی، توک های مثلثی و غیرمثلثی، توکن های دیفای،توکن های با ارزش ثابت، توکن های با پشتوانه دارایی، توکن های رهگیری گریز، توکن های سودده و… اشاره کرد.

برای تهیه توکن و یاتمدید امضای دیجیتال میتوانید به دفتر پیشخوان دولت 72162569 واقع در میدان پونک مراجعه نمایید.

خروج از نسخه موبایل